Přínosy pilates

Pilates je vysoce efektivní systém cvičení, která se provádějí pomalu a přesně v souladu s hlubokým vědomým dýcháním a vysokou koncentrací mysli.
Pohyby jsou plynulé a vláčné. Pilatův systém posiluje a protahuje všechny svaly v těle. Základem je vybudování silného a stabilního centra trupu. Kromě povrchových svalů je proto zatěžováno také hluboké svalstvo v oblasti páteře.

Kdo byl J. Pilates?

Joseph Hubertus Pilates se narodil v Německu v r. 1883, a jako dítě trpěl astmatem, křivicí a revmatickou horečkou. Byl slabé dítě a rozhodl se zesílit. Jeho snažení bylo úspěšné a stal se dokonalým potápěčem, gymnastou, lyžařem a boxerem. Jeho odhodlání k uzdravění ho hnalo k studiu východních a západních forem cvičení, včetně jogy, starověkých řeckých a římských režimů. Během I. světové války dělal ošetřovatele. Navrhl cvičební vybavení a serii cviků pro pacienty ležící na nemocničních lůžkách. Tento systém tvořil základ pro jeho jedinečný styl. Po válce trénoval policejní sbor v Hamburku, chodil k němu Rudolf von Laban (taneční choreograf a pohybový analytik, Mary Wigmann něm. tanečnice a choreografka).

Tento specializovaný cvičební aparát si pak vzal do New Yorku kde si ho patentoval a v roce 1926 tam otevřel svoje první Pilates studio. Podporoval fyzickou harmonii a rovnováhu těla pomocí kontroly dýchaní, ohebnosti, vycentrovanosti.

Jeho studio v New Yorku připoutalo pozornost tanečních komunit a Pilatesova technika se stala základní částí tanečního tréninku (George Balanchin a jeho tanečníci, Martha Graham, Jerome Robbins, Ted Sharon).Netrvalo dlouho a Pilates studio přitáhlo elitu z celé Ameriky - trumfnout baletní tanečníky přišli i herci, atleti,golfisti (Katharine Hepburn, Sir Laurence Olivier, Yehudi Menuhin, Jean Vanderbilt). Všichni byly přitahováni silou harmonie mezi myslí a svaly.

Šest principů pilatovy metody

PLYNULOST – vaše pohyby budou stále plynulejší a půvabnější

STŘED TĚLA – každý pohyb vyhcází se středu těla. Cviky se nesoustřeďují jen na břišní svaly, ale i na svalstvo zad a pánevního dna

DÝCHÁNÍ – hluboké brániční dýchání, nádech okysličuje krev a důkladný výdech pomáhá při aktivaci hlubokého svalstva

KONTROLA – každý pohyb musí probíhat vědomě a řízeně

PŘESNOST – jen jediný precizně provedený Pilatův pohyb přinese víc užitku než deset nedbale provedených cviků

KONCENTRACE – během cvičení zapomeňte na vnější svět, budete se pak cítit svěží a uvolnění


Účinky Pilates - co nám dá?

  • výrazně zvýší ohebnost a flexibilitu
  • zesílí a vytvaruje svaly, především svaly břicha, zad, paží, stehen bez mohutného nárůstu svalové hmoty, což ocení zvláště ženy
  • uvolní, zesílí a zlepší funkčnost kloubů, zejména kyčelních, ramenních, kolenních
  • zlepší držení těla a odbourá bolesti zad s tím spojené
  • vyrovnává svalové dysbalance
  • zlepší koncentraci, koordinaci a rovnováhu
  • naučí lépe využívat dýchání, zvýší kapacitu plic
  • působí na prevenci inkontinence
  • vhodná pohybová aktivita při osteoporóze
  • odbourává stres
  • poskytuje prostor pro uvědomění si vlastního těla a těla v pohybu